W biznesie SEO jak również w każdej innej branży usługowej istnieje wiele sposobów na rozliczanie się na linii klient i usługodawca. Są jednakże dwa sposoby o największym czynniku popularności: rozliczanie za tak zwany efekt , a ponadto abonamentowe. To pierwsze jest zaś najbardziej popularne, ponieważ umożliwia płacenie za pozycjonowanie i usługi SEO, które faktycznie przynoszą efekt i które dają pozytywne skutki klientowi – zwiększoną ilość wejść na stronę, czołowe miejsca w wyszukiwarce Google oraz zwiększoną sprzedaż. Rozliczanie za efekt ustala się przy podpisywaniu umowy, kiedy właściwie każde miejsce witryny w wynikach wyszukiwania jest płatne wedle innej stawki. Witryna jest dzień w dzień monitorowana i sprawdzana jest jej pozycja – a pod koniec miesiąca na podstawie tych danych wylicza się, ile klient musi zapłacić za pozycjonowanie i cena pozycjonowania w danym miesiącu. Takie rozwiązanie opłaca się przy małej ilości fraz kluczowych , a ponadto przy mniejszych witrynach (pozycjonowanych na proste frazy). Innym wyjściem związanym z formą rozliczania się jest płatność w formie abonamentowej. Polega ona na tym, że z góry ustala się listę wielu fraz zasadniczych, dla których prowadzone są pozycjonowanie i usługi SEO, a następnie kwotę, za jaką pozycjoner będzie te wszystkie frazy promował. Zwykle są to spore kwoty, które obejmują jednakże wiele fraz – zarówno te bardzo trudne, trudne jak i stosunkowo łatwe. Dzięki takiej rozbieżności korzysta zarówno klient – mając więcej pozycjonowanych fraz, jak i pozycjoner, zarabiając znacznie więcej.